Europejskie partnerstwo na rzecz rozwoju umiejętności oraz włączenia społecznego przez kreatywność i sztukę

Projekt realizowany przez MSK i Instytut Tolerancji w partnerstwie z Austrią, Niemcami, Belgią, Szwecją i Izrael w ramach programu Erasmus + na rzecz współpracy na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk w latach 2021-2023 w sektorze edukacji dorosłych.

Realizacja tego projektu wspiera walkę z wykluczeniem społecznym osób marginalizowanych (osób z niepełnosprawnościami, seniorów, migrantów), szczególnie w trakcie i po pandemii. Naszym głównym narzędziem w tej walce była sztuka i kultura. Czasami tylko różne formy sztuki (muzyka, plastyka, taniec, teatr) są w stanie otworzyć ludzi z problemami emocjonalnymi lub psychologicznymi. Okres pandemii bardzo utrudnił osobom z grup marginalizowanych dostęp do kultury i sztuki, a także ich aktywny udział w jej tworzeniu.

W ramach tego projektu przeszkoliliśmy edukatorów, aby byli w stanie wskazać osobom z grup zagrożonych marginalizacją drogę do aktywnego i twórczego uczestnictwa w kulturze i sztuce, a tym samym w społeczeństwie, i zmniejszyć ich poczucie wykluczenia społecznego.

Cele projektu:

  • ograniczenie wykluczenia społecznego i rozwój kluczowych kompetencji osób zagrożonych marginalizacją
  • zwiększenie dostępu do kultury i sztuki dla osób zagrożonych marginalizacją
  • współpraca i wymiana doświadczeń pomiędzy edukatorami z instytucji partnerskich pracujących z osobami zagrożonymi marginalizacją
  • podniesienie kompetencji zawodowych edukatorów z instytucji partnerskich pracujących z osobami zagrożonymi wykluczeniem

Więcej na stronie projektu: www.euperasmus.com

Składamy w Państwa ręce publikację „Wybrane działania, metody i ćwiczenia dotyczące rozwoju umiejętności i integracji społecznej poprzez kreatywność i sztukę” opracowaną w ramach projektu Erasmus + „Europejskie partnerstwo na rzecz rozwoju umiejętności i włączenia społecznego poprzez kreatywność i sztukę”.  

E-book ma na celu skonsolidowanie tego, co zostało zaprezentowane podczas 5 międzynarodowych szkoleń Learning-Teaching-Training w ramach projektu, a także zwiększenie dostępności pomysłów i działań związanych z technikami teatralnymi na osób niepełnosprawnych/wykluczonych wśród  edukatorów/trenerów, którzy nie uczestniczyli bezpośrednio w projekcie.

E-book jest adresowana do:

• trenerów/edukatorów/instruktorów, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę na temat kreatywnych działań skierowanych do osób zagrożonych marginalizacją

• trenerów/edukatorów/instruktorów, którzy szukają inspiracji i pomysłów dydaktycznych, które mogliby włączyć do swoich działań z osobami zagrożonymi marginalizacją

• osób aktywnie zaangażowanych w edukację włączającą

• lokalnych, regionalnych i krajowych instytucji edukacyjnych, które mogłyby zaoferować nowe metody swoim trenerom, ale także dodać nowe działania do swojej oferty skierowanej do osób zagrożonych marginalizacją.

E-book zawiera prezentacje różnych pomysłów, metod i ćwiczeń dotyczących działań teatralnych skierowanych do osób zagrożonych marginalizacją. Partnerstwo chciało zróżnicować tematy tych propozycji, aby można je było zastosować w wielu typach instytucji i różnych grupach osób wykluczonych, a także zróżnicować kompetencje, które te działania będą rozwijać. Każda instytucja partnerska była zaangażowana w tworzenie tej publikacji z własną unikalną wiedzą i doświadczeniem.

Wszystkie te działania, metody i ćwiczenia zostały zaprezentowane i omówione podczas wydarzeń związanych z nauczaniem i szkoleniami podczas realizacji projektu.

Tutaj można pobrać publikację.

A może wpadniesz na zajęcia?