Projekt integracyjny, poszerzający dostęp do oferty Miejskiej Strefy Kultury w Łodzi dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w obszarach: intelektualnym, wzroku, słuchu oraz w spektrum autyzmu. Odbędą się dostępne zajęcia: teatralne, ceramiczne, melorytmiczne oraz integracyjny trening bycia w kulturze dla osób pełnosprawnych i osób z niepełnosprawnościami, a także pilotażowe zajęcia wytchnieniowe dla rodziców. Zrealizujemy też pilotażowy program wolontariatu młodzieży podczas wydarzeń organizowanych jesienią 2024 roku w MSK, w ramach którego będą działać także młode osoby z niepełnosprawnościami i potrzebami specjalnymi. Dodatkowo edukatorzy Miejskiej Strefy Kultury w Łodzi
wezmą udział w szkoleniu z dostępności cyfrowej oraz w programie mentoringu, który dostarczy im praktycznych narzędzi do poprawy dostępności organizowanych zajęć i wydarzeń. Projekt jest elementem realizacji długoterminowej strategii wzmocnienia dostępności Miejskiej Strefy Kultury w Łodzi.
W ramach zadania zostaną zrealizowane następujące działania:
Program mentoringowy skierowany do edukatorów MSK
W otwartym naborze zrekrutujemy 6 edukatorów MSK, którzy wezmą udział w całorocznym programie mentoringowym. Program mentoringu zostanie opracowany we współpracy ze specjalistami-mentorami: specjalistą ds. dostępności (głównie dostępności cyfrowej i komunikacyjno-informacyjnej), oligofrenopedagogiem (tyflo- /surdopedagogiem).
Jest to mentoring rozwojowy – zależy nam na zbudowaniu długoterminowej (w projekcie – kilkumiesięcznej) relacji edukatora MSK ze specjalistą z zakresu pracy z osobami z niepełnosprawnościami oraz specjalistą ds. dostępności, polegającą na wsparciu merytorycznym edukatora w przygotowaniu dostępnych zajęć.
Szkolenie praktyczne dla edukatorów MSK w zakresie opracowywania audiodeskrypcji
Do udziału w szkoleniu zaprosimy 6 edukatorów, którzy na co dzień realizują w MSK projekty społeczne, animacyjne, także z wykorzystaniem multimediów. Zaprosimy ekspertów, którzy poprowadzą szkolenie z dostępności cyfrowej i komunikacyjno-informacyjnej, w tym – z przygotowywania audiodeskrypcji (16 godzin zajęć).
Zajęcia integrujące dla dzieci i młodzieży
1. „Spektrum. Jak uczestniczyć w wydarzeniach kulturalnych”
Cykl 4 kameralnych warsztatów skierowanych do dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu, wprowadzających do uczestnictwa w kulturze i trenujących umiejętności społeczne. Liczebność grupy na zajęciach do 10 os.
Istotną przeszkodą uczestnictwa w kulturze dla osób z autyzmem i ich rodzin jest fakt, że instytucje kultury nie są przygotowane do przyjmowania odbiorcy z autyzmem, brak jest odpowiednio dobranych ekspozycji lub specjalnie przygotowanych ścieżek zwiedzania, dotyczy to muzeów, galerii czy kin i teatrów. Jednak miejska oferta dla osób w spektrum stale się poszerza, zmienia się też nastawienie społeczne. Żeby wyjść z domu często niestety trzeba pokonać własne obawy i stres (przed niezrozumieniem, stygmatyzacją). Warsztaty stawiają sobie za cel wzmocnienie, dodanie odwagi do wyjścia z domu. Dlatego zapraszamy do wspólnej pracy dzieci i opiekunów, będziemy uczyć się pewności siebie, komunikacji i bezpiecznie wprowadzimy w życie kulturalne. Podczas zajęć wykorzystamy metody dramowe, scenki i zabawy tematyczne. Cykl warsztatowy zamknie wspólna wizyta w wybranej z dziećmi i rodzicami instytucji kultury w Łodzi oraz skonstruowanie sensorycznej instalacji artystycznej wykorzystującej faktury, światło i dźwięk.
2. „Widzieć inaczej”
Integracyjne warsztaty ceramiczne – cykl 4 warsztatów dla dzieci i młodzieży wprowadzających w tajniki ceramiki, włączające osoby z niepełnosprawnością wzroku. Zakładamy, że glina ma stymulować wyobraźnię uczestników i budować porozumienie osób sprawnych i niepełnosprawnych.
Uczestnicy wezmą udział w procesie twórczym – zaprojektują, wykonają i ozdobią ceramiczny obiekt wg. własnego pomysłu, jednak w tematyce/inspiracji zaplanowanej przez instruktora. Liczyć się będzie sam proces tworzenia. Efektem warsztatów będzie wernisaż i wystawa prac uczestników.
3. „Twórcze wariacje”
Integracyjne warsztaty teatralne – cykl 4 warsztatów dla dzieci i młodzieży oparty na improwizacji, włączające osoby z niepełnosprawnością słuchu.
Zajęcia będą zrównoważone między indywidualnymi ćwiczeniami, podczas których uczestnicy odkryją swoje własne możliwości, a grupowymi, gdzie zbudujemy razem zespołową harmonię. Nauczymy się skupienia i kontroli nad ciałem, docenienia siebie, współpracy i wzajemnego wsparcia. Warsztaty mają być nie tyle lekcją aktorstwa co okazją do lepszego zrozumienia siebie i wyjścia poza ograniczenia ciała. Efektem warsztatów będzie improwizowana etiuda.
4. „W swoim rytmie”
Integracyjne warsztaty melorytmiczne – cykl 4 spotkań dla młodzieży i dorosłych z Trisomią 21, łączące elementy pracy teatralnej, sensoryki i tańca. Na zajęciach wykorzystamy tradycyjne metody pracy z ciałem i ruchem na scenie, analizę ruchu Laban/Bartenieff (Laban Bartenieff Movement System) czy choreoterapię (DMT Dance/Movement Therapy),ale dla uczestników chcemy też zorganizować warsztat bębniarski. Uwolnimy drzemiącą w młodych energię i przekształcimy je we wspólnie zaimprowizowane dzieło muzyczne.
Nasze dodatkowe działania w projekcie:
Przestrzeń rodzica
Dla rodziców i opiekunów osób z niepełnosprawnościami i osób pełnosprawnych, których dzieci uczestniczą w zajęciach zostanie zaaranżowana bezpieczna przestrzeń wytchnieniowa, w której będzie można wziąć udział w bezpłatnych warsztatach oddechowych, relaksacji, zajęciach rękodzielniczych, albo po prostu odpocząć. Przestrzeń ta będzie dostępna podczas każdych zajęć integrujących (16 spotkań). Na miejscu będzie animator-opiekun, który ma zadbać o dobre samopoczucie rodziców, na spotkania zostaną też zaproszeni do poprowadzenia zajęć: arteterapeuta (muzykoterapetu, choreoterapeuta), fizjoterapeuta, jogin/-ka, artysta plastyk, rzeźbiarz, psycholog.
Wolontariat bez granic
program wolontariatu młodzieżowego pod hasłem „Dostępni w kulturze”
Działanie dotyczy wdrożenia pilotażowego programu dostępnego wolontariatu dla młodzieży podczas wydarzeń organizowanych jesienią 2024 roku w MSK. Wolontariat dostępny, czyli dla wszystkich, także dla osób z niepełnosprawnościami – jedyne kryterium to wiek (młodzieżowy), zgoda rodziców/opiekunów prawnych w przypadku młodzieży niepełnoletniej, chęć i zaangażowanie. Powołamy koordynatora wolontariatu i wśród uczestników projektu zrekrutujemy w otwartym naborze 10 osób, które pod okiem koordynatora wolontariatu wezmą udział w 2 wybranych z programu MSK wydarzeniach kulturalnych.
Zakładamy, że wolontariusze w ramach swojej pracy będą wykonywać drobne prace organizacyjne, kierować publiczność na miejsce czy rozdawać bilety, ulotki/programy, udzielać informacji o wydarzeniu, lokalizacji np. toalety, szatni, pomagać w szatni (wiele szatni jest samoobsługowych i niedostępnych np. dla osób na wózkach).