Realizacja projektu jest odpowiedzią na obecne problemy ekologiczne wynikające z niekontrolowanego rozwoju cywilizacji i nadmiernej konsumpcji coraz bardziej
zwracają uwagę na rolę projektantów jako współtwórców kultury materialnej. Podejście human centered design powinno już dawno być zastąpione przez ecosystem centered design i to dotyczy też projektantów. W branżach takich jak moda i projektowanie przedmiotów z tworzyw sztucznych ponad 80% wszystkich materiałów trafia na wysypiska śmieci lub do spalarni. Są częścią modelu „weź, wyprodukuj i zmarnuj”. Zabieramy zasoby, używamy ich tylko przez krótki czas, po którym znikają z gospodarki. To ogromna strata. Tracimy szansę na utrzymanie produktów i materiałów w obiegu, a wraz z nimi całą kreatywność, pracę i energię, które zostały w nie włożone. Chcemy uświadomić przyszłym projektantom ich współodpowiedzialność za powoływanie do życia produktów, które w końcowym etapie swego
istnienia mogą przekształcić się w bezużyteczne odpady, ale też zachęcić ich wykorzystania w ich pracy zasobów wtórnych.
Cele projektu
- zwiększenie wiedzy uczniów zawodowych szkół artystycznych z „trash design” i ekologicznego projektowania
- promowanie zawodu „trash designer” wśród uczniów art.szkół zawodowych i stosowania zasady ZERO WASTE w projektowaniu artystycznym
- podniesienie kompetencji nauczycieli zawodowych szkół art.z „trash design” poprzez międzynarodowe szkolenie
- zyskanie przychylności władz zawodowych szkół art.z krajów partnerskich do włączenia „trash designu” do formalnego programu nauczania w ich placówkach
- nawiązanie stałej współpracy pomiędzy partnerami w celu wdrożenia „Trash Design” w artystycznej edukacji zawodowej
Działania
- 3 dniowe międzynarodowe szkolenie z „trash design” dla pracowników instytucji partnerskich
- prelekcje dla uczniów zawodowych szkół art. na temat zawodu „trash designer”
- praktyczne warsztaty z „trash design” dla uczniów zawodowych szkół w każdym kraju partnerskim
- międzynarodowy konkurs prac “trash design”
- seminarium dla zawodowych szkół art. na temat „trash design” i możliwości jego włączania do programów nauczania